maandag 4 mei 2009

Taptoeteraar

Goed. Eerst dacht ik dat het de Last Post heette. Had al een hele spitsvondige intro bedacht. Iets met dat dit niet het laatste berichtje was.
But no. Zo heet het niet. Het trompetsignaal dat ieder jaar voorafgaand aan de Dodenherdenking wordt gespeeld. Het heet de Taptoe. Van letterlijk 'Tap toe'. Bar dicht. Is er wel van afgeleid trouwens, de Taptoe van de Last Post. Dan weet u dat ook weer. Maar ik dwaal af.

Plaatsvervangende zenuwen krijg ik daar altijd van. Van die Taptoe. Niet van het getrompetter op zich, maar voor diegene die het signaal even voor achten speelt. De zogenoemde Taptoeteraar dus.

Moet je je voorstellen: de Dam.
Vol met mensen. Of de Waalsdorpervlakte. Where ever.
En dan sta je daar. Helemaal alleen.
Iedereen is stil. Verwachtigingsvol stil.
Dan komt het onvermijdelijke moment dat je moet inzetten. Anders ben je nooit om 8 uur precies klaar. Hoe doen ze dat trouwens toch? Wie geeft aan dat er begonnen moet worden? Heeft de trompetter een oortje in? En telt zijn commandant dan af? Of geeft Beatrix met een ongemerkte knipoog het startsein?
Direct krachtig. En natuurlijk niet minder dan loepzuiver.
Vier verschillende tonen kent het stuk. Vier slechts.
En geen vinger die eraan te pas komt. Nee. Alleen de juiste mondspanning.
En dat laatste lijkt me juist zo moeilijk. Trillende mondhoeken lijken me nogal op de loer te liggen in deze situatie. Of trilknieën. Net zo erg, denk ik.
Knap vind ik dat. En een sterk staaltje van stalen zenuwen.

En wat ik me dan ook al jaren afvraag tijdens die twee minuten stilte die volgen: Ja sorry, mijn gedachten dwalen wel eens af: wanneer hoor je dat jij dit jaar de uitverkorene bent? Op 5 mei? Op je functioneringsgesprek? Weekje van tevoren? Of heb je gewoon het kortste strootje getrokken?
En ben je dan blij? Of heb je dan wekenlang slapeloze nachten bij het vooruitzicht? En de blaren op je lippen van het oefenen?

Écht, ik zeg: petje af voor de Taptoeteraar!

7 opmerkingen:

Lisette-Li zei

Ja nou! Precies. Wilde ik juist zeggen.
Grappig dat zijn zo van die dingen waar ik me ook zorgen over kan maken. We zijn moeders van heel de wereld, denk ik.

Cisca zei

Knap hè, dat ze dat kunnen.
Ik heb trouwens bewondering voor elke muzikant. Ik kan het niet.
Best gek trouwens. Want ik kan echt alles. Tenminste, dat dacht ik.

Susan zei

Zo vroeg ik me dit jaar af of er nou nog nooit één van die scoutingkindjes zo'n enorm bloemstuk heeft laten vallen!

En die 64 kinderen. Die lopen te lachen en te stralen! Dat vind ik dan wel weer grappig. Zij beleven het als hùn moment!

En zag u dat jongetje in dat pak?! Wat zal zijn moeder trots zijn! Hij was zijn pak dik en dwars waard, 30 sec. volledig in beeld!

En het applause! Wat zijn we toch vaderlandslievend! Trots word ik daarvan! Echt!

En mijn eigen lief. Die tussen de massa op de Dam stond. Hij belde mij. "Ik kom lekker naar huis. De sfeer voelt niet goed." - Rot.

MaMarije zei

@Lisette-Li: ja, sóms vraag ik me gewoon 1001 dingen af...

@Cisca: wát? Kun jij niet alles? Nou ja zeg.

@Susan: Om eerlijk te zeggen: we hebben niet alle kransen afgekeken. Maar, inderdaad, die kransen... Dat vraag ik me ook wel eens af.
Wat jammer voor je lief. Waar lag dat aan? Dat de sfeer niet goed voelde? Ik dacht eig. dat het, zeker na donderdag, wel speciaal zou zijn om daar tussen te staan.

Krista zei

Ik heb ontdenkt dat de toeteraars op de dam en waalsdorpervlakte ook echt tegelijkertijd dezelfde noot spelen (ik beken schuld: ja, ik heb gezapt om het te controleren) Dus volgens mij duurt het exact zo'n 30 sec, en geeft de tijd-in-de-gaten-houder aan wanneer het 30 sec voor 8 is. Of zoiets, toch???

MaMarije zei

@Krista: tjee, da's gewoon creepy. D'r is dus gewoon een Opper TapToeteraar. Mèn, tmoetniegekkerworden...

Anoniem zei

Toevallig kwam ik op je Blog door eens te googlen op Taptoe Ter Aar.

Leuk om je stukje te lezen over de Taptoe/lastpost signaal. En het klopt exact wat je schrijft!

Als jullie een keer willen kijken hoe die techniek nu echt werk van zo'n trompet dat kan... Stuur even een mailtje naar bestuur@dice-musica.nl dan laten we het graag eens zien tijdens een optreden of een repetitie


Een muzikale groet,
Danny
Drum- & Showband Dice Musica Ter Aar