zaterdag 18 juli 2009

Niet van gisteren

En ook niet van de dag daarvoor. Of de dag daar weer voor.
Ja. Nou. Een logstilte dus. Niet op vakantie. Niet ziek. Althans, ik niet. Dus eigenlijk ook geen excuus.

Het enige excuus dat er is, is dat er tegenwoordig 's middags een peuter rondloopt. Daar waar er voorheen altijd 2-3 uur serene stilte in huis heerste. En logjes in mijn hoofd zoemden.

Dus. No more siestas for the litle man.
Die kleine man heeft sowieso even mijlslaarzen aan getrokken als het gaat om zijn ontwikkeling. Hard op weg om een kleuter te worden, die jongen.

Een maand geleden sliep-ie nog in een ledikantje. Tegenwoordig ziet hij slapend alle hoeken van zijn grote bed, maar lazert er gelukkig nog maar sporadisch uit.
Een maand geleden luierde hij er nog volop op los. Nu gaat hij - heel cultureel verantwoord - naar het ballet.
Toilet. Moeilijk woord ja. Iets met de melk wel horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt. Dat geldt trouwens ook voor abstracte begrippen als 'morgen', 'gisteren'. Of bijvoorbeeld 'vanmiddag' of 'straks'.

Lastig, vind-ie dat, tijdsbesef.
Hoe lang is vanmillag?, vraagt hij. Of, op een woensdag of donderdag, Hoe lang is vrijdag? En dat voor iemand die altijd in het noe leeft. En van de instant-satisfaction is.
Heel mindfull. Dat dan weer wel.

4 opmerkingen:

prutsen zei

Ik dacht dat je op vakantie was ;-)
Dat is idd wel wennen, als ze hun middagdutje ineens niet meer nodig hebben. Tijd is ook wel een heel moeilijk begrip. Grote Pruts leert momenteel de klok kennen, maar hij begrijpt niet goed waarom 5 minuten soms zooo lang duren (als hij moet wachten tot een vriendje komt) en soms zooooo kort zijn (als hij nog 5 minuutjes mag opblijven voor hij naar bed moet). Is ook vreemd natuurlijk.

Toaske zei

Ik computer vaak gewoon met de kinderen om me heen. Dus ik vind het een slecht excuus! ;-)

MaMarije zei

@prutsen: grappig he, dat leren van tijdsbesef, hihi

@Toaske: dat doe ik ook wel, maar dan kan ik geen stukjes schrijven met een kop en een staart eraan. Jammer genoeg.

Annelies zei

Arme jij... ik probeer Sam nog steeds 2 keer per dag in bed te krijgen, en het lukt meestal ook wonderwel! Ochtendslaapje altijd wel, middag soms niet meer (wat het koken er niet gezelliger en/of handiger op maakt....).